Synger seg inn i språket
– Bare at en femåring, som ikke kan lese engang, husker hele teksten til “Trondheimsnatt” og “Har du fyr”? Det er jo kjempemye tekst!
Musikkpedagog Christer Aannestad er begeistra etter foreldrekonserten en helt vanlig tirsdagsmorgen i mars. Tre barnehagekor er for anledninga slått sammen til ett. De eldste barna fra Huseby, Kolstad og Saupstadringen barnehager har både framført og fått med foreldrene på sang og dans i Husebyhallen.
– Her ser vi virkelig eksempler på at de som har fått sanggleden og synger mye, også synger mer ut og lærer seg ting fortere, smiler Christer.
Prosjektet Mer musikk, bedre språk! har som mål å styrke barnas språkferdigheter før skolestart gjennom mer sang, musikk og dans i barnehagehverdagen. Christer kom inn i prosjektet i 2017, og så raskt åpenbare fordeler med å jobbe i et flerkulturelt miljø.
– Det er en kjempefordel at det bor folk på Saupstad-Kolstad som kjenner til sanger på andre språk, og fra andre kulturer – ikke bare norske barnesanger. Alle språk baserer seg jo opprinnelig på rytme og melodi, og da tror jeg det å møte ulike utgaver, er et kjempepluss for språkutviklinga.
Han mener det er flere grunner til at barnehager med barn fra ulike kulturer vil ha en fordel med å ta i bruk sang og musikk aktivt.
Barna i sentrum for sangen
Vokalundervisning for de voksne i barnehagen var ett av flere tiltak Christer starta opp da han kom inn i prosjektet høsten 2017.
– Vi jobba en del med grunnleggende pusteteknikk og sangteknikk, dette med å finne riktig toneleie, sånn at det blir best for barna å synge.
– Og da må man være ærlig: Kanskje dette ikke får fram den vakreste stemmen i oss sjøl som voksne, men det viktige er at vi synger på en sunn måte som setter barna i sentrum.
Akkurat dét var det ikke alle ansatte som var like komfortable med.
– Litt motstand fra de voksne i starten
– I begynnelsa var det litt tvil og motstand hos personalet: Jeg har jobba i barnehagen i 25 år, trenger jeg virkelig en sangpedagog?
Den tredje kursdagen sa Christer til deltakerne: Nå vil jeg at dere skal si akkurat hva dere mener om dette opplegget her. Og så stålsatte han seg.
– Det viste seg at motstanden i stor grad skyldtes usikkerhet, og at de i stor grad ikke visste hva det skulle gå ut på. Deretter kom det flere rørende historier, forteller den erfarne musikkpedagogen.
Egen stemme var et følsomt tema
– En av de voksne fortalte at hun for første gang i livet følte at hun hadde blitt sett av et annet menneske, og fikk lov til å si ting selv, og få tilbakemelding på det hun gjorde var bra.
Han mener dette var første gang prosjektet for alvor skjøt fart, og at de ansatte fikk noe ut av det.
– Jeg har inntrykk av at de ansatte har fått bedre selvtillit og blitt tryggere på å synge for hverandre. Vanligvis sang de kanskje mest for barna på stellerommet, eller når de kledde på dem. Men det å synge sammen, både barn og voksne, i samlingsstunda, var faktisk kanskje den største bøygen.
– Musikalitet handler ikke om at man synger sånn som de beste på Idol eller X-faktor, men at det er barna som skal synge. Og at det de voksne gjør, er bra nok.
HVA:
Samarbeidsprosjekt hvor fire barnehager i fellesskap styrker språkopplæringa, gjennom å bruke sang og musikk på nye måter i hverdagen
HVEM:
Kolstad barnehage // Huseby barnehage // Ringen barnehage // Trondheim kommune
NÅR:
2016 – 2019
DYPDYKK
Her må alle barnehageansatte gå til sangpedagog
Lurer inn språket med sang
Pedagogisk bruk av musikk: Musikk kan bedre språk, funksjonalitet, livskvalitet og mestring
Bruk av musikk gir bedre språkopplæring
Målet med prosjektet er å styrke barnas språk før skolestart gjennom musikk – som spiller en sentral rolle i utviklingen av språkferdigheter hos barn. Tiltakene retter seg både mot barna og de voksne i barnehagen. Alle ansatte har tatt timer hos sangpedagog, og blant andre tiltak er det gjennomført:
- sangkurs og ukulelekurs
- bygging av sangvegg
- opplæring i sanger på ulike språk
- etablering av barnekor for alle skolestartere
- etablering av av samarbeid med Trøndertun folkehøgskole
- spotify-spillelister for ansatte som vil utvide sitt musikalske repertoar og bruke mer streamet musikk i barnehagen
- direkte oppfølging av samlingsstunder og musikalsk avdelingsaktivitet
- individuelle mål på hva hver avdeling trenger å jobbe med
- hver avdeling har fått en mbira som komposisjonsstøtte og lavterskel-instrument for barna
- teoretisk opplæring i hvordan musikk kan bidra til å styrke barns språkferdigheter